Úvod do sociálneho podnikania
Sociálni podnikatelia pôsobia takmer v každom sektore a sú bežnou súčasťou našich životov často bez toho, aby sme o tom vedeli. Môžu vyrábať produkty dennej spotreby, viesť kaviarne či poskytovať služby – od práčovní až po odbornú konzultačnú činnosť. Rovnako ako tradiční podnikatelia aj sociálni podnikatelia sa usilujú o dosiahnutie zisku. Rozdiel je však v tom, ako s ním nakladajú.
Sociálni podnikatelia vytvorený zisk reinvestujú späť do svojich aktivít, pričom ich cieľom je prispieť k pozitívnej spoločenskej zmene. Zmyslom ich podnikania nie je teda zisk kumulovať, ako je to pri bežnom podnikaní.Svoj cieľ napĺňajú tým, že poskytujú služby alebo vyrábajú tovar pre zraniteľné, marginalizované alebo znevýhodnené osoby, alebo svojimi aktivitami prispievajú k ochrane životného prostredia. Vytvárajú tak pracovné príležitosti, a to aj pre tých, ktorí by inak ostali nezamestnanými.
Podporujú rozvoj marginalizovaných skupín a znevýhodnených komunít. Zároveň aj vďaka nim dostáva pojem udržateľnosti jasné kontúry cez realizáciu projektov ochrany životného prostredia.
Táto inovatívna forma podnikania je rozšírená po celej Európe. Pre sociálne podnikanie však neexistuje jednotná definícia pre všetky krajiny Európskej únie, je formulovaná pod vplyvom lokálnych sociálno-ekonomických podmienok a v kontexte národných tradícií, historického vývoja a iniciatív občianskej spoločnosti.