Čo bolo impulzom založiť študentskú firmu a zapojiť sa do súťaže Social Inovation Relay?

Veľkou motiváciou bolo vidieť úspechy predošlých firiem našich starších spolužiakov z Gymnázia. Vnímame to už ako takú tradíciu, každý rok sa v 3. ročníku založí študentská firma s cieľom zapojiť sa do súťaží SIR a Veľtrhu podnikateľských talentov. Rovnako aj my máme očakávania od samých seba a rozhodli sme sa nesedieť, doma, ale čas na strednej škole rozumne využiť.

V čom spočíval sociálny aspekt vášho podnikania?

Našou činnosťou a produktom sa snažíme poukázať na dôležitosť využívania recyklovaných materiálov. Chceme ľuďom ukázať, že aj eko a zero-waste produkty sa vedia plnohodnotne vyrovnať tým zaužívaným. Snažíme sa tak  pomáhať znížiť množstvo plastu, ktoré spoločnosť produkuje. Našli sme si na to vlastnú cestu.

Ako sa vám spolupracovalo cez lock down bez možnosti stretávať sa? Predsa len je vás 20, to je ťažké koordinovať aj v reálnom svete. Ako prežíva vaša generácia tieto pandemické KOVID opatrenia?

Veľmi rýchlo sme sa adaptovali na situáciu, čo považujem za to najdôležitejšie. Nemali sme problém svižne prejsť na online meetingy, kde sme si jasne stanovili ciele a chod firmy. Aj napriek tomu sme si ale uvedomili, ako ťažké je viesť tím 20 ľudí a motivovať všetkých „zamestnancov“. Otvorená komunikácia je základom, aby každý cítil a videl jeho prínos do firmy.

Čo znamená názov „Scribo“ a ako vznikol?

Názov Scribo je odvodený z latinčiny a v preklade znamená „ja píšem“, aby sme sa zamysleli, čím píšeme a aký to ma dopad na okolie. Naše logo symbolizuje kľúčovú výhodu markrov, ktorou je využitie ich celého tela pri písaní, vďaka čomu neprodukujú žiaden plastový odpad.

Začalo to príbehom našej spolužiačky, keď sa doma učila a používala pri tom fixky na bielu tabuľu, ktoré jej vyschli a musela ich vyhodiť.  Na hodine sme zistili, že plastového odpadu z fixiek vzniká oveľa viac, než si uvedomujeme. Toto nás motivovalo vytvoriť náhradu, ktorá by nevysychala a ponúkla bezodpadové riešenie.

Hľadali sme rôzne spôsoby písania na biele tabule a po viac ako 300 experimentoch s rôznymi materiálmi sme vybrali vosk ako ten najlepší. Boli sme v kontakte s košickým úradom, ktorý využíva voskové tlačiarne a produkuje tak množstvo voskového odpadu a rozhodli sme sa prísť s riešením, aby nemusel byť vyhodený. Začali sme z neho vyrábať Scribo Markre a vyriešili sme tak vlastne dva ekologické problémy naraz – odpad z tlačiarní aj z vyschnutých a použitých fixiek.

V čom sú vaše fixky jedinečné?

Naším produktom sú ekologické popisovače na biele tabule a flipcharty.  Snažíme sa nimi nahradiť klasické fixky, ktoré často vysychajú a tvoria veľké množstvo plastového odpadu, ktoré celosvetovo predstavujú 700 000 ton plastového odpadu ročne. Vďaka inovatívnemu voskovému zloženiu naše popisovače nepotrebujú plastový obal, keďže sa celé spotrebujú pri písaní. Fungujú tak v podstate ako „kriedy na bielu tabuľu“.  Odpad z plastových fixiek je problém, nad ktorým sa málokto zamýšľal, no týka sa nás všetkých. Takéto riešenie ponúkame ako jediní na Slovensku.

Z čoho sú vyrobené?

Naše popisovače sú vyrábané z nezávadného odpadu voskových tlačiarní. Tieto tlačiarne produkujú odpadový vosk, ktorý bol doteraz vyhadzovaný. My tento odpad odoberáme a recyklujeme. Neustále sa snažíme kontaktovať nové slovenské firmy, ktoré využívajú voskové tlačiarne, aby nemuseli tento odpad vyhadzovať. Do tohto vosku následne pridávame rôzne prísady na zaistenie ideálnych písacích vlastností.

Nezanechávajú mastné stopy na tabuli? Ako sa potom znášajú s bežnými fixkami?

Aby na tabuli nezostávali žiadne stopy, na zotieranie je v balení určená Scribo utierka,. Veríme, že kto si vyskúša Scribo Marker už fixky nebude potrebovať.

Aké farby máte? Predpokladám, že čiernu a?

Farby máme zatiaľ 4 – čiernu, modrú, červenú a zelenú. Tieto farby sme vybrali po prieskume trhu ako najpoužívanejšie. Na výber majú ľudia 2 balenia – čierne so 6 čiernymi popisovačmi alebo farebné balenie s 3 čiernymi a 3 farebnými.

Vedeli by ste namiešať aj iné farby?

Áno je to jeden z našich plánov do budúcna, podľa záujmu budeme rozširovať našu farebnú škálu popisovačov v rôznych baleniach. Postup výroby by bol rovnaký, no zatiaľ sa nám osvedčili najmä tieto farby.

Z čoho ste financovali rozbeh tohto nápadu?

Pri založení našej firmy sme vydali 100 akcií v hodnote 5 eur, z čoho sme nazbierali vstupný kapitál. Sú nepredajné a počas roka nevydávame ďalšie.

Kto si kúpil vaše akcie?

Tieto akcie predávame kamarátom na škole, rodine a známym. O akcie je každý rok veľký záujem, najmä kvôli úspechom  firiem, ktoré už na škole vznikli v minulých rokoch.

Aký budú mať zisk?

Na konci roka, keď sa firma likviduje, sa časť zisku rozdelí do dividend pre akcionárov. Tento pomer rozdelenia zisku sa vopred určí na valnom zhromaždení akcionárov. Týmto sa snažíme plne simulovať chod reálnej firmy.

Ako reagujú vaši zákazníci na to, že ste študentská firma?

Vždy sme milo prekvapení, keď vidíme, koľkí sú ochotní nás podporiť. Je to obrovská motivácia, keď nám ľudia napíšu milé správy, ako sme ich potešili. No stretávame sa aj s prípadmi, keď nám ľudia nedôverujú, alebo len nevedia ako študentská firma funguje. Tieto prípady nám to môžu niekedy sťažovať, no určite nás neodradia.

Ako vnímajú vaši rovesníci, že ste sa namiesto „flákania“ rozhodli podnikať? Nesmejú sa vám, že na to budete mať čas ešte v dospelosti a mohli ste radšej oddychovať?

Myslím si, že každý z nás sa rozhodol, ako chce tieto 4 roky na strednej škole stráviť. My sme sa rozhodli ich naplno využiť, a aj keď je to v aktuálnej situácii možno ťažšie, zatiaľ sa nám darí. Plánujeme v podnikaní pokračovať aj neskôr a túto firmu berieme ako súčasť vzdelávania.

Vyhrali ste prvé miesto národného kola súťaže projektu Social Innovation Relay, vyhrali ste aj Európske finále a postúpili ste na svetové? Chcete vyhrať? Čo budete robiť potom?

Vidíme to ako zodpovednosť reprezentovať Slovensko. Pripravujeme sa simulovaním rozhovorov, ktoré budeme mať na súťaži s porotou a neustále pokračujeme v rozvíjaní nášho nápadu. Výhru už máme takmer na dosah a určite neplánujeme poľaviť. Po týchto súťažiach sa budeme môcť plne venovať našej firme a jej rozvoju.

Plánujete teda pokračovať v podnikaní s týmto produktom / nápadom aj po skončení školy?

S nápadom by sme všetci radi pokračovali, nielen v rámci tejto našej skúšobnej študentskej firmy. Snažíme sa motivovať ľudí, aby podporili myšlienku ekológie a umožnili tak všetkým školám a firmám na Slovensku písať bezodpadovo. Po získaní vstupného kapitálu si plánujeme založiť reálnu firmu a presadiť sa aj na medzinárodnom trhu.

Kde sa teda vidíte o 5 – 10 rokov, čo je váš sen, mať úspešnú firmu na bezobalové fixky?

Áno, chceli by sme mať vlastnú firmu. Chceli by sme, aby sme zadefinovali nový spôsob písania na biele tabule a prestali sa používať plastové fixky. Mali sme úspešnú kampaň na Startlabe, kde sme vyzbierali cieľovú sumu na zhotovenie foriem a nákup techniky pre výrobný proces, ale stále hľadáme aj väčšieho investora, lebo budeme potrebovať ešte veľa investovať do marketingu a aj zvýšenia kapacít výrobnej technológie, čo bude vyžadovať oveľa viac prostriedkov. Bude teda treba aj veľa práce, ale tešíme sa na to.

Ekologické popisovače, ktorých používaním pomáhate zabrániť vzniku zbytočného odpadu, si môžete zakúpiť aj na oficiálnej stránke Scribo a nezabudnite sledovať ambicióznych študentov aj na Facebooku či Instagrame.